čtvrtek 28. dubna 2011

Někde se to zaseklo, prošťouchnout.

Když jsem se v březnu na prvních dvou desítkách (Kbely 48:04, Pečky 48:56) nedostal s časem pod 48 minut, tak jsem si říkal, že to chce klid, že se to teprve rozjede. Pak přišel uvařenej půlmaraton v Praze (1:53:05) a bída pokračovala. Nymburská desítka (48:03) to taky nevytrhla a to je ještě o chlup kratší. Půlmaraton v Pardubicích (1:48:38) jsem tedy pojal spíš turisticky než závodně, hlavně z toho běhu mít dobrej pocit. Už už jsem začínal mít pomalu dojem, že se to rozjíždí, když přišla desítka v Semicích (49:23) a opět poněkud trapné představení. Osobně jsem moc zvědavej na maraton v Praze, to bude asi pořádná taškařice. To, že loňská sezóna byla víc než povedená a že letos asi žádný osobáky trhat nebudu, bylo jasný, ale že to bude až taková bída, jsem teda neplánoval. Jsem jasně někde zaseklej, ale nějak nevím proč. Zkusím si to sepsat a třeba mě napadne cesta z tohohle ťapkání.

Tak první hmatatelnej (viditelnej) negativní faktor jsou dvě až tři kila nadváhy po zimě oproti dlouhodobýmu stavu. Ze zkušenosti vím, že se to během měsíce samo spraví a dostane do těch správnejch mezí. Ale asi pro to budu muset ještě něco udělat, aby to padlo na těch 80 kilo. Ale že by tři kila navíc zapříčinily propad tři minuty na desítku? To asi ne.

V zimě jsem běžkoval stejně jako loni, spinningu jsem trochu ubral a bazénu bylo taky trošku míň. Ale jen nepatrně. Pohledem do tréninkového deníku koukám, že naběháno přes zimu mám tak o 15 procent míň než loni, ale rozhodně jsem to moc neflákal a je to srovnatelný s dřívějšíma sezónama.

Občas zařadím posilování a core training, takže odtud vítr taky nefouká.

Obecnou vytrvalost budu mít asi dobrou, protože běžet tempem kolem 5:30/km třeba dvě hodiny mi nečiní naprostý problémy. A po doběhu nejsem ani moc vyšťavenej.

Když vlezu na kolo, tak to taky pěkně jede. Průměr na silnici se pohybuje na standardních 30km/h. A na horákovi to v terénu taky pěkně lítá.

Co ale naprosto nefunguje, to je dejchání. Obecně je můj běh omezován tím, co udejchám a né třeba tím, že by mě začaly bolet nohy. Jenže já letos na jaře mám problém dlouhodobě udejchat i tepovou frekvenci 160, což představuje tak 4:50/km. Dřív jsem tepy celkem bez problémů dokázal vytočit v maximu na 180 a letos to nevytáhnu při maximálním úsilí přes 175, protože to prostě neudejchám. Alergiema jsem nikdy netrpěl a ani teď nemám pocit, že bych s tím měl problém.

Ale jsem trpělivý optimista a vím, že kdo si počká, tak toho forma navštíví. Takže teď se už nikam honit na závodech moc nebudu a všechny budu brát jako přípravu na letošní první vrchol v Otrokovicích. Ale už i v Mělicích bych si chtěl pořádně zazávodit. Je teda jasný, že květen bude pekelně tréninkovej. Teď jen ten trénink správně namíchat.

No a na závěr optimistická fotka z Pardubic. Počasí, lidi, radost z pohybu a v cíli servis nevídanej.

11 komentářů:

koyama řekl(a)...

Má zkušenost, že 3 kila dělají na desítku 60 - 90 vteřin.

Ale na kole Ti to fakt lítá. Ani v době své vrcholné běžecké formy, kdy jsem běhal desítku pod 40, jsem 30km/h nejezdil. Zřejmě jsi spíš silovej typ.

Renda řekl(a)...

Jo silovej typ, to je přesný. Když jsem byl na sportovním vyšetření v Castri u pana Tvrzníka, tak říkal, že podobnej somatotyp s takovým poměrem svalové hmoty tam už hodně dlouho neměli. A to je právě problém. Ty svaly sežerou hrozně kyslíku :-)

Anonymní řekl(a)...

Podle mne takove mnozstvi zavodu na 10ce je kvalitni trening na pulmaraton prip maraton ale neni to na prekonavani osobaku na 10ku. Na 10ku to chce trenovat intervaly 500-1000m treba i na draze, obcas zaradit kratsi 200/400m, nebo pyramidy pak na ni vyladit a dat 1zavod za 2 mesice pekne odpocatej a vyladenej. Nerikam ze takhle jak to delas je spatne, ale na rychlou 10ku to neni. Mas dobrou vytrvalost, ale stredni trate (rychlostni vytrvalost) a rychlost netrenujes. Navic 3kg u tve vahy mohou delat az 5% vykonu (zalezi na skladbe ty nadvahy), tedy v tvem pripade az 2,5min. Nejsem bezec ale delal jsem vrcholove podobny aerobni sport, tak ti pisu moje zkusenosti s pripravou na zavod dlouhy mezi 40-50min. Preber si to jak chces:) vtt

Renda řekl(a)...

@vtt: No něco na tom bude. Ty intervaly skutečně skoro neběhám. Tak jednou za dva až tři týdny. Něco změním a uvidím, jak se to bude vyvíjet.

Advid řekl(a)...

Já bych řekl, že s tvou tělesnou konstitucí nebudeš ideální typ na delší tratě (půlmaraton a výš). Ale to neznamená, že si ho nemůžeš zaběhnout. Otázka je, jestli svoje svaly chceš uchovat. :)

Renda řekl(a)...

@Advid: No když jsem porovnával svojí fotku s nějakým černochem z maratonu, tak mi už tenkrát bylo jasný, že moje optimální sportovní doména by měla ležet někde jinde než u vytrvalostním běhů. Vyřešil jsem to tak, že jsem se dal na triatlon. Tam se to aspoň trochu ztratí :-)

Anonymní řekl(a)...

rendo je to přesně tak jak píše vtt, zařaď tréninky typu 6-10x500m v tempu 4:10/mk300, nebo 10x200m/mk200 apod. To že vydržíš 2h na 5:30 a přitom s bídou běžíš 10k na 4:50 je fakt ukázka toho, že potřebuješ poběhat více tréninků v oblasti ANP. IM

Anonymní řekl(a)...

Jsem zvědavej, jak dáš Krušnomana. Já už ho odpískal, loňská top 10 by nepadla, tak jedu 210km Mamuta :-) Si dej někdy v Praze kratší Sabzo a tam se zmáčkneš, ne? Já šel na jaře Kbely/Pečky bez tréninku intervalů pod 37, zato teď budu rád za 38-39 ...

Secan řekl(a)...

2 Renda: Z toho, že jsi spíše silový typ si nic nedělej:) Podívej třeba na Rudu Cogana, to taky není úplně vytrvalostní typ a zkoušel jste mu někdo uviset? :) Tak jak mu to lítá, to by si přál nejeden běžec, triatlonista :) Chci tím jen říct, že je to velmi spravedlivé - tolik, kolik tomu člověk dá, tak se mu to vrátí v závodě, když vše sedne. Pokud sundáš pár kg, poletíš :) Pokud naběháš v zimě dobrý objem, pak na jaře těmi úseky z toho balvanu vybrousíš pěkný krystal a desítku poletíš jako nikdy :) Hlavně vydržet, však ona se ti ta dřina vrátí :) Ať to lítá, Ahoj Secan

Ječmínek Máselník řekl(a)...

jenom tak na okraj, Ruda že není vytrvalostní typ? To mi přijde o bývalém reprezentantovi v chůzi na 50km celkem smělé tvrzení :-D

Secan řekl(a)...

2 Ječmínek: Špatně jsem to formuloval, to se omlouvám :) Myslel jsem to tak, že Ruda není od pohledu vytrvalostní typ :) Svojí muskulaturu prostě nezapře. Nicméně bych si ani v nejmenším nedovolil nikdy snižovat jeho vytrvalecké kvality, které má a má za ně můj obdiv :) Snad je to již srozumitelné :)